inside-banner

آشنایی با شیر کنترل بخار

آشنایی با شیر کنترل بخار

ویژگی ها و برسی کلی شیر کنترل بخار، موضوع بسیار گسترده ای می باشد؛ اما با این وجود ما قصد داریم در این مطلب توضیح مختصر و مفیدی را در رابطه با شیر های کنترل بخار برای شما شرح دهیم؛ پس با ما همراه باشید.


بیشترین موردی که در این مطلب بر روی آن تمرکز داریم، مشخصات فنی و کاربرد های صنعتی این شیر ها است. در ادامه با این مبحث بیشتر آشنا خواهید شد.

 شیر کنترل بخار چشم انداز صنعت
بخار چیست و چه کاربردهایی دارد؟


در زمان تبدیل مایع به گاز، آب موجود بخار می شود. در این انتقال پیوندهای هیدروژن مولکولهای H2O در کنار هم نگه داشته می شوند و به منظور تولید بخار آزاد می شوند. به صورت مایع، مولکول ها به شکل مداوم شکسته می شوند و به همدیگر پیوسته می شوند. 


توجه داشته باشید که پیوند های مولکولی به وسیله ی گرما سست می شوند و همین امر موجب می شود که برخی از مولکول ها در گرمای بسیار زیاد، آزاد شوند و بخار یا بخار خشک به وجود می آید. بخار های مرطوب و خشک در صنایع مختلف کاربرد دارند. بخار های مرطوب زمانی به وجود می آیند که برخی از مولکول های آب گرمای پنهان خود را آزاد کنند و قطرات آب ریز را تشکیل دهند. بنابراین اغلب برنامه ها به کنترل پارامتر ها نیاز دارند. همین امر موجب شده است که شیر های کنترل بخار به قسمتی از مهندسی کنترل فرآیند تبدیل شوند.
 


چرا از شیر های کنترل بخار در برنامه های کنترل فرآیند استفاده می شود ؟


از لحاظ فنی، شیر دستگاهی است که جریان سیالات یا بخار را در هر مجموعه ای کنترل می کند. در شرایطی که بخار وجود دارد، رایج ترین کاربرد شیرآلات، در کاهش فشار بخار ورودی برای فرآیند می باشد. با این وجود، علاوه بر کنترل کردن فشار، شیرهای کنترل بخار دمای آن را نیز کنترل می کند.


بویلر ها اغلب با فشار های بسیار زیاد کار می کنند، زیرا عملکرد های کم فشار موجب انتقال آب ها خواهد شد. بخار های فشار قوی دارای حجم به خصوص کمتری می باشند که همین مسئله باعث می شود لوله ها وزن کمتری داشته باشند. بنابراین توزیع بخار به خاطر کاهش هزینه های لوله و عایق، ارزان تر و ساده تر می شود.. سیستم های صنعتی بیشتر از فشار بخار با فشار کمتری استفاده می کنند.


علت این موضوع این است که در فشار های کم بخار، گرمای پنهان شده ی بیشتری وجود دارد که موجب زیاد شدن راندمان انرژی تا اندازه بالایی می شود. به دلیل اینکه فشار و درجه حرارت بخار با یکدیگر در ارتباط هستند، جهت دما به وسیله ی کنترل فشار بخار به شکل خودکار کنترل می شود. کم شدن فشار بخار همچنین با ایمنی مورد نیاز گیاهان مرتبط است. این امکان وجود دارد که فشار های بخار را به وسیله ی شیر کنترل و بخار کنترل کرد.
 

کاربرد صنعتی شیر کنترل و بخار


عملکرد شیر کنترل بخار چگونه است؟


راه حل ایده آل برای تنظیم فشار های پایین به شکل خودکار، به وسیله ی تنظیم متناسب باز شدن شیر می باشد. این تکنیک موجب می شود که فشار های بخار بدون تغییری در نوسان های جریان، جریان نداشته باشند.


از شیر های کنترل بخار به منظور کم کردن فشار بخارو همین طور برای کنترل گرمایش درون مخزن استفاده می شود. بهتر است بدانید که یک سیستم اتوماتیک که به طور کامل خودکار می باشد، دارای یک شیر کنترل بخار فعال، یک محرک و یک سنسور فشار می باشد. این نوع مجموعه ها حتی نوسانات فشار کم دست را نیز حس می کنند و آن را توسط یک محرک پاسخ می دهند.

 

بیشتر بخوانید: انواع شیرآلات صنعتی و کاربرد آنها


کاربرد صنعتی شیر کنترل و بخار چیست؟


بیشترین واسطه برای منتقل کردن گرما در کنترل عملکرد در صنایع ها شیر های کنترل می باشند. شیرکنترل بخار بیشتر در توربین های محرک بخار در نیروگاه های برقی به کار گرفته می شوند. کاربری شیر های کنترل بخار بسیار گسترده می باشد. اما چند مورد از آنها عبارتند از: پالایشگاه ها، کارخانه های فرآورده های مواد غذایی، گیاهان شیمیایی. 


عضویت در خبرنامه

لطفا منتظر بمانید ...