inside-banner

تفاوت لوله درزدار با لوله بدون درز در چیست؟

تفاوت لوله درزدار با لوله بدون درز در چیست؟

 



لوله ها قطعاتی هستند که دایره ای شکل می باشند و در صنعت های گوناگون کاربرد دارند.  معمولا از لوله ها به منظور انتقال مایعات، جامدات ریز، پودر ها و گاز ها استفاده می شود ولی از آنجایی که منتقل کردن هر موادی شرایط خاص خود را دارد؛ امروزه مدل های گوناگونی از لوله در بازار ها وجود دارد که از لحاظ سایز، جنس، فرایند تولید و قیمت کاملا متفاوت هستند. 


به همین خاطر شناخت لازم از انواع لوله ها به شما این توانایی را می دهد که بهترین گزینه را انتخاب کنید. همچنین شناخت لوله ها موجب می شود که با توجه به متفاوت بودن قیمت لوله ها، مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین آن را خریداری کنید و از ضرر و زیان جلوگیری کنید. به طور کلی لوله ها به دو دسته ی درزدار و بدون درز تقسیم می شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی ها، کاربرد ها و قیمت هر کدام از انواع لوله ها آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

تفاوت لوله درزدار و بدون درز چشم انداز صنعت

لوله چیست؟



لوله ها مقطعی تو خالی هستند که اغلب نه لزوما دایره شکل می باشند و بیشتر به منظور انتقال مواد های گونان به کار می روند. همچنین در کاربرد های سازه ای نیز از لوله استفاده می شود. کلمه لوله و تیوب اغلب در کنار هم می آیند اما در صنعت مهندسی هر کدام از آنها تعریفی متفاوت دارد. لوله ها اغلب با سایز های اسمی شناخته می شوند که نمایانگر قطر خارجی آن ها می باشند. اسکجول یا رده لوله، ضخامت دیواره های لوله را نمایش می دهد. بهتر است مطلب لوله چیست را بخوانید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.



 انواع لوله


لوله ها اغلب دارای ساختاری سخت و غیر قابل انعطاف هستند و در سایز ها و جنس های گوناگونی تولید می شوند. فرآیند تولید لوله ها همینطور با یکدیگر فرق می کند. لوله ها از لحاظ فرآیند تولید به دو گروه درزدار و بدون درز دسته بندی می شوند.

لوله ی درزدار

لوله های درزدار همانگونه که از اسمشان پیداست، دارای درز می باشند. به منظور تولید این لوله ها ورق فولادی به صورت لوله درآمده و دو لبه ی ورق توسط جوشکاری به یکدیگر وصل می شوند. بر اثر این جوشکاری روی لوله درزی ایجاد می شود که قابل مشاهده است. تولید این نوع از لوله ها هزینه کمتری دارد. از این لوله ها بیشتر در سیستم های اصلی آب و فاضلاب و خطوط نفت و گاز برای منتقل کردن آب، گاز، بخار و دیگر مایعات در فشار متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.


به منظورجوشکاری لوله های درزدار از راه های گوناگونی استفاده می شود. از روش های رایج جوشکاری لوله های درزدار می توان جوشکاری مقاومت الکتریکی، جوشکاری ذوب الکتریکی و جوشکاری فرکانس بالا را نام برد.


کاربرد لوله های درزدار


همانطور که گفته شد هزینه ی تولید لوله های درزدار کمتر می باشد و بیشتر در دسترس است. ضخامت دیواره های این لوله ها پیوسته و یکنواخت تر می باشد. سطح داخلی این لوله ها قابل کنترل می باشد. به دلیل وجود همین ویژگی ها از لوله های درزدار به منظور منتقل کردن سیالاتی مثل نفت و گاز و آب استفاده می شود. همین طور این لوله ها در صنایع ساختمانی به منظور لوله کشی شوفاژ و آبگرمکن استفاده می شود. علاوه بر این موارد لوله های درزدار در صنایع معدن و تونل سازی، لوله کشی فاضلاب، ماشین سازی و ساخت حصار و حفاظ و داربست نیز کاربرد دارد.


تفاوت لوله درزدار و بدون درز چشم انداز صنعت

 

انواع لوله های درزدار



لوله های درزدار دارای انواع گوناگونی می باشد. این موارد عبارتند از:

لوله سیاه درزدار: برای تولید لوله سیاه درزدار از ورق های سیاه استفاده می کنند. ابعاد آن ها بر اساس استاندارد های DIN 2440 و DIN 2441 تعیین می گردد. این مورد لوله اغلب در صنعت های قطعه سازی، ساختمان سازی و خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. لوله های سیاه درزدار دارای دو مدل سبک و سنگین هستند. به منظور تولید لوله های درزدار، استاندارد های گوناگونی وجود دارد. رایج ترین این لوله ها مربوط به لوله درزدار سیاه با استاندارد های ASTM A53, A333, A334, A335  می باشد.

لوله سیاه درزدار سبک: سایز این لوله ها 1 الی 3 اینچ و وزن آنها 5 الی 7 کیلوگرم می باشد. 


لوله سیاه درزدار سنگین:  دارای سایز 2 الی 8 ااینچ و وزن 7 الی 135 کیلوگرم می باشد.

لوله گالوانیزه درزدار: این لوله ها دارای ورق سیاه می باشند که با مذاب پوشش داده می شوند و به لوله های گالوانیزه درزدار تبدیل می شوند. به خاطر مقاومت این لوله ها در مقابل رطوبت از آنها اغلب در آبرسانی و کشاورزی استفاده می شود؛همینطور در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز کاربرد دارد.

 


عضویت در خبرنامه

لطفا منتظر بمانید ...