inside-banner

تفاوت لوله و تیوب از جنبه های مختلف

تفاوت لوله و تیوب از جنبه های مختلف

 

تفاوت لوله و تیوب از لحاظ شکل ظاهری

علاوه بر اینکه لوله و تیوب از لحاظ مشخصات ابعادی با یکدگیر فرق دارند، از نظر شکل ظاهری نیز با یکدیگر متفاوت هستند. لوله ها همواره به شکل یک استوانه ی تو خالی می باشند که دارای سطحی گرد هستند؛ اما یک تیوب می تواند به شکل گرد، مربعی و مستطیلی نیز تولید شود.

 
 تفاوت لوله و تیوب چشم انداز صنعت

تفاوت لوله و تیوب از نظر تلورانس ابعادی


رواداری یا تلورانس یک تیوب از لوله ها کمتر می باشد که به همین خاطر از نظر شکل ظاهری دیواره های تیوب از دیواره های لوله ها صاف تر می باشند. به عنوان نمونه ضخامت های یک لوله در طول آن شامل تلورانس ابعادی است، در صورتی که ضخامت تیوب ها از اول تا انتهای طول آنها یکسان می باشد. 

تفاوت لوله و تیوب از نظر تولید

در تولید همه ی مدل های مقاطع فولادی، باید استاندارد هایی را در نظر گرفت. جالب است بدانید در ساخت تیوب ها نسبت به ساخت لوله ها این موارد را سختگیرانه تر در نظر می گیرند. حتی مواردی که برای تست و بازرسی انجام می شود در تیوب ها نسب به لوله ها با دقت بیشتری صورت می گیرد. ممکن است علت بیشتر بودن قیمت تیوب ها نسب به لوله ها همین موارد باشد.


در ساخت لوله ها از دو روش نورد گرم و نورد سرد استفاده می شود؛ در صورتی که در تیوب ها بیشتر از روش نورد گرم استفاده می شود. دیگر تفاوت لوله و تیوب از نظر تولید این است که لوله ها به دو صورت درزدار و بدون درز ساخته می شوند، ولی تیوب بیشتر بدون درز است. 

 

تفاوت لوله و تیوب از لحاظ قیمت

همانطور که گفته شد به دلیل رعایت الزامات و دقت بیشتر برای تولید تیوب ها نسبت به لوله ها، قیمت آنها نیر در بازار ها معمولا بیشتر از قیمت لوله های فولادی می باشد. البته ناگفته نماند که قیمت لوله نیز بستگی به نوع آن دارند و قیمت های انواع آنها با یکدیگر متفاوت است. برای نمونه معمولا قیمت لوله مانیسمان در مقایسه با لوله های درز دار  بسیار بیشتر است. 

توجه داشته باشید که یکی از موارد تاثیر گذار بر قیمت لوله ها، وزن آنها می باشد، به همین خاطر حتما قبل از خرید، به جدول وزن لوله های فولادی نگاهی بیندازید و و از دارا بودن  استاندار ها، اطمنیان حاصل کنید.
 

تفاوت پایپ و تیوب از نظر کاربرد

ممکن است مهمترین تفاوت موجود در بین لوله های فولادی و تیوب ها، کاربرد آنها باشد. به این شکل که بیشتر لوله ها در منتقل کردن سیالات از یک مکان به مکان دیگر به ویژه برای مسافت های طولانی کاربرد دارد. اما توجه داشته باشید که از تیوب ها بیشتر برای گردش سیالات در درون یک سیستم استفاده می شوند.

به شکل کلی وظیفه ی اصلی یک لوله، انتقال سیالات می باشد؛ اما تیوب ها اغلب برای ساخت یک دستگاه یا سیستم استفاده می شوند. به عنوان مثال تیوب ها معمولا در تولید بویلر ها، مبدل های حرارتی و کوره های نفتی بسیار کاربرد دارند. 

 

تفاوت لوله و تیوب از نظر قیمت



یکی دیگر از تفاوت های لوله و تیوب از نظر کاربردی، انعطاف پذیری آنها می باشد. به شکلی که می توان تیوب ها را خم کرد و در مواردی که نیاز باشد در مسیر های منحنی دار مورد استفاده قرار داد. بنابراین با این وجود در مسیر هایی که منحی دار هستند، استفاده از تیوب ها می تواند گزینه ی بسیار مناسبی باشد.

تفاوت های لوله و تیوب فلولادی در نحوه پیاده سازی چگونه می باشد؟

 

نحوه پیاده سازی خطوط لوله ها و تیوب ها با یکدیگر فرق دارد، به این شکل که در اجرای لوله ها این امکان وجود دارد که هم در روی زمین، هم در زیر آب و هم در زیر زمین قابل اجرا باشند. ولی خطوط تیوب معمولا در موارد زیر زمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که ازخواندن این مطلب متوجه شدید، لوله و تیوب از لحاظ مشحصات ابعادی، شکل ظاهری، روش تولید، کاربرد، قیمت و تلورانس ابعادی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. بنابراین با توجه به نیاز و موارد مورد استفاده، بهترین مورد را برای خود تهیه کنید.

 


عضویت در خبرنامه

لطفا منتظر بمانید ...