inside-banner

نکاتی مهم در رابطه با انتخاب نوع شیرآلات صنعتی

نکاتی مهم در رابطه با انتخاب نوع شیرآلات صنعتی


با پیشرفت روز افزون صنعت و زیاد شدن استفاده از شیرآلات، کارخانجات سازنده نیز بیشتر شدند. تلاش سازندگان شیرآلات صنعتی براین است که شیر هایی با جنس مرغوب وقیمتی مناسب تولید شود. به همین خاطر شیرآلات بسیار مختلفی طراحی و تولید شده است. این امر موجب می شود که انتخاب شیرآلات مناسب برای کار بخصوص سخت تر شود. برای انتخاب کردن شیر مناسب برای هر کاری بایستی موارد زیر را در نظر گرفت:

 

 

1.کارکرد شیرآلات صنعتی (Functional Requirement)

 

پیش از هر اقدامی بایستی مشخص شود که شیرآلات صنعتی استیل برای چه عملی قرار است به کار گرفته شود. با کسب این معلومات 20 درصد کار انجام شده است. زیرا هر شیری برای کار به خصوصی به کار گرفته می شود.

اگر در موردی نیاز باشد که به طور کامل سرویسی باز یا بسته شود، از شیرآلات زیر استفاده می شود.

 

شیر سماوری (Plug valve)

شير دروازه اي يا كشويي(Gate valve)

شیر توپی(Ball valve)

 

اگر در موردی نیاز باشد که جریان سیال شیر تنظیم شود، از شیرآلات صنعتی مناسب زیر استفاده خواهد شد:

 

شیرآلات پروانه ای (Butterfly valve)

شیرآلات زاویه ای (Angle valve)

شیرآلات ساچمه ای (Globe valve)

شیرآلات سوزنی (Needle valve)

شیرآلات دیافراگرامی (Diaphragm valve)

 

به منظور جلوگیری از برگشت سیالات از شیرآلات صنعتی زیر استفاده می شود:

 

شیرآلات یک طرفه (Check valve)

شیرآلات پایپی (Pressure valve)

 

برای ایمن کردن مسیر سیالات و همین طور برای تنظیم کردن فشار سیال از شیرآلات زیر استفاده می شود:

 

شیر فشار شکن (Pressure valve)

شیر ایمنی (valve Safety)

شیر تخلیه فشار (valve Relief)

 

2. مشخصات سیال (Fluid to be handle)

 

اصولا شیرهای صنعتی را می توان به منظور کنترل کردن مواد گوناگون مثل پودرها، آب، مایعات غلیظ، مواد شیمیایی، بخار، نفت و ... به کار برد. مشخصات سیال این امکان را دارد که راهنمای بسیار خوبی برای انتخاب نوع شیر و جنس آن باشد.


 

3. افت فشار سیستم (Friction loss)

 

چنانچه افت فشار سیالات برای هر نوع شیر، متفاوت است در نهایت افت فشار موجود در سیستم برای انتخاب کردن بهترین نوع شیرآلات صنعتی لازم است.

 

 

4. شرایط کارکرد (Operating Condition)

 

یکی دیگر از مواردی که بایستی در زمان انتخاب شیر مناسب به آن توجه کنید، شرایط فشار و درجه حرارت موجود در سیستم می باشد. زیرا این موارد شیرآلات را از لحاظ جنس و خوردگی بسیار محدود می کند.

 

5. جنس ساختمان شیر (Material)

 

همانطور که میدانید ساختمان شیرآلات از بدنه، دیسک، میله و نشیمن گاه تشکیل شده است که هر کدام از آنها برای سرویس مشخصی مناسب می باشد. جنس فلزاتی که به شکل معمول برای ساختمان شیرآلات استفاده می شود؛ موارد زیر می باشند:

برنج، نیکل، برنز، چدن، سرامیک، پلاستیک، فولاد، مس، گرافیت.

 

6. اندازه شیرآلات (Size)

 

یکی دیگر از مواردی که گاهی در انتخاب نوع شیر صنعتی موثر است، سایز و اندازه آنها می باشد. به عنوان مثال اگر برای کنترل کردن مایعات به شیر های بسیار بزرگ نیاز باشد، ترجیح بر این است که از شیرآلات پروانه ای به جای شیرهای فلکه ای و شیر ساچمه ای استفاده شود. همین طور جنس شیرآلات نیز برای اندازه های مختلف، متغیر است.

 

7. ضریب شیرآلات صنعتی و مقدار جریان

 

یکی دیگر از مواردی که در زمان انتخاب شیر مناسب باید به آن توجه کرد، ضریب شیرآلات صنعتی می باشد. ضریب شیرآلات مشخصه ای است برای اندازه گیری میزان جریان و افت فشار در سیستم؛ که برای انتخاب نوع شیر بسیار حائز اهمیت است. ضریب شیر در برخی از موارد عدد جریان نیز نامیده می شود. ضریب شیر با تغییر دادن سایز آن و همین طور میزان باز بودن شیرمتغییر است و اغلب طبق باز بودن شیر به شکل 100 درصد و کاملا باز بیان می شود

 

عضویت در خبرنامه

لطفا منتظر بمانید ...