inside-banner

آشنایی با 0 تا 100 فلنج گلودار

آشنایی با 0 تا 100 فلنج گلودار

 

فلنج ها از اتصالات بسیار پرکاربرد می باشند. مزیت اتصال لوله ها به یکدیگر با این روش موفتی بودن آن می باشد، به طوری که هر گاه تغییری در طراحی فرایند و piping ایجاد گردد، قابلیت باز شدن اتصالات وجود دارد. فلنج ها انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربرد ترین آنها فلنج گلودار است. در ادامه شما را با این نوع فلنج ها آشنا خواهیم کرد.



فلنج های گردن جوشی پرکاربرد ترین فلنج مورد استفاده در خطوط لوله هستند؛ که دارای یک گردن خاص بر روی صفحه فلنج هستند. ضخامت این گردن از سمت صفحه فلنج به سمت خط لوله کاهش می یابد تا بتواند فشار وارده  بر روی صفحه فلنج را به خوبی کنترل کند. کاربرد های این نوع فلنج ها در خطوطی با دما، تنش برشی، فشار و ارتعاش بالا می باشد. فلنج های گردن جوشی خود به دو دسته تقسیم می شوند:


گردن جوشی معمولی (Regular weld neck): این نوع فلنج همان ساختار متداول گردن جوشی است که پرکاربردترین نوع فلنج محسوب میشود. فلنج های با گردن جوشی معمولی با استفاده از جوش لب به لب به تجهیزات و لوله ها متصل می شوند. 


گردن جوشی بلند (Long weld neck): این نوع فلنج دارای گردن بلندتری نسبت به حالت متداول است که برای مواردی همچون اتصال به مخازن و نازل ها و یا به طور کلی در مواردی که محدودیت فضایی سبب کاهش دسترسی می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. فلنج های با گردن بلند همانطور که گفته شد عمدتا برای مخازن، نازل ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند و به ندرت برای اتصال به لوله ها به کار می روند. این فلنج ها برای مکان هایی با دمای زیاد، تنش های برشی بالا، فشارهای بالا و موقعیت هایی با ارتعاش زیاد مناسب می باشند.

فلنج های گردن دار چشم انداز صنعت



این نوع فلنج دارای گلویی (neck) بوده و به همراه اتصالات جوشی به کار می رود؛ به همین خاطر به آنها فلنج گلودار جوشی می گویند. این فلنج ها را “high-hub” نیز می نامند. فلنج به گونه ای طراحی شده که تنش را از طریق پایه فلنج به لوله مجاور منتقل می کند. 


فلنج گلودار جوشی علیرغم قیمت بالا بدلیل سهولت در مونتاژ، بهترین اتصال فلنج جوشی لب به لب می باشد. فلنج گلودار جوشی در دو نوع معمولی و بلند ساخته می شوند. افزایش تدریجی ضخامت از نشیمنگاه فلنج تا لبه جوش شده به لوله، سبب افزایش مقاومت در برابر عدسی شدن می گردد. این تغییر در ضخامت، در سیستم های تحت تنش های خمشی متناوب که معمولا به دلیل خم های گوناگون و یا هر نیروی دیگری رخ می دهد. بسیار مفید است؛ چرا که باعث استحکام هر چه بیشتر اتصال فلنج به لوله می شود. 

در شرایط سخت کاری (فشار بالا، دماهای زیر صفر و یا تحت بارهای متناوب یا ثابت) استفاده از این فلنج ها ترجیح داده می شود. سوراخکاری یک فلنج گلودار جوشی مطابق با قطر داخلی لوله متصل به آن می باشد. به عبارت دیگر هرچه ضخامت دیواره لوله بیشتر، سوراخدرون فلنج کوچکتر می شود. به دلیل تطابق قطرهای داخلی لوله و فلنج، محدودیت کمی برای جریان وجود داشته و در نتیجه اغتشاش و سایش در آن ها وجود ندارد.  

 

عضویت در خبرنامه

لطفا منتظر بمانید ...