inside-banner

آشنایی با اصطلاحات فنی در پایپینگ و معنی آنها (بخش اول)

آشنایی با اصطلاحات فنی در پایپینگ و معنی آنها (بخش اول)



هر شخصی در هر زمینه ای که کار می کند، بایستی با اصطلاحات موجود در آن صنف به طور کامل آشنایی داشته باشد. دانستن اصطلاحات مربوطه، موجب می شود پایه یادگیری قوی تر شود و مطالب را بهتر درک کرد. همین طور در زمان انجام کار مهندسان و همکاران در رشته های گوناگون می توانند با به کار بردن اصطلاحات مربوطه، بهتر به شکل فنی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و منظور خود را برسانند. به همین خاطر ما در این مطلب قصد داریم شما را با بعضی از اصطلاحات فنی پایپینگ که در زیر مجموعه ی تجهیزات پایپینگ جای دارد، آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 


 
پایپینگ یا لوله کشی صنعتی به منظو انجام همه ی کارهایی که به این مدل از لوله کشی ها احتیاج دارند، کاربرد دارد و هر شخصی که در کار مهندسی خود به لوله کشی صنعتی احتیاج داشته باشد، بایستی با اصطلاحات مربوط به آن، به طور کامل آشنا باشند. قبل از یادگیری اصطلاحات فنی در پایپینگ ها، بایستی درباره ی مهندسی پایپینگ اطلاعات داشته باشید، به همین خاطر در ادامه مطلب در این باره صحبت خواهیم کرد.



پایپینگ چیست؟


پایپینگ یا همان لوله کشی صنعتی به عملی می گویند که در طی فرآیند آن به وسیله ی لوله ها، سیالات از مکانی به مکان دیگر می روند. سیالات می توانند مایعاتی مثل گاز، آب و یا دوغاب باشند. ساده ترین نوع پایپینگ می تواند لوله کشی آب های ساختمانی باشد که در منزل همه ی ما وجود دارد. در مهندسی پایپینگ آموزش ها و نکاتی گفته می شود که با رعایت کردن آنها فرایند لوله کشی و انتقال سیالات به شکل درست و اصولی انجام می شود. 


این موارد در ابتدا به منظور آنالیز وضعیت و مکان، کاربرد دارند که با در نظر گرفتن آنها، دستورالعمل کار به دست می آید. بعد از آن طبق استاندارد ها و دستورالعمل های جهانی و همین طور قوانین محلی، نقشه ی مربوط به لوله کشی طراحی می شود. بعد از طراحی نقشه، نصب لوله و اتصالات  آنها به سایر تجهیزات آغاز می شود. در آخر فرآیند انتقال صحیح سیالات به وسیله ی لوله کشی پیاده می شود و مورد آزمایش قرار می گیرد. 


مثل هر کار مهندسی دیگری، لوله کشی نیز به نگهداری صحیح احتیاج دارد تا منجر به خرابی نشود. در نهایت رعایت همه اصول مهندسی پایپینگ و پیاده سازی آنها، فرآیند انتقال سیالات را از مکانی به مکان دیگر انجام می دهد، بدون اینکه ذره ای در کیفیت مواد، تغییری مهم ایجاد کند.
 

اصطلاحات فنی پایپینگ چشم انداز صنعت


کاربرد پایپینگ و تجهیزات آن 


پایپینگ در هر موردی که نیاز باشد سیالی را از مکانی به مکان دیگر جا به جا کنیم، کاربرد دارد. ولی اصول مهندسی و ایمنی آن اغلب در پالایشگاه های نفت و گاز کاربرد دارد.  از آن جایی که مواد جابه جا شده در لوله ها مشتعل می باشند و اگر به شکل درست و با رعایت نکات ایمنی جا به جا نشوند، بسیار خطر ناک می شوند.



بعضی از اصطلاحات فنی پایپینگ


همانطور که گفتیم مهندسی پایپینگ نیز مثل همه ی دانش های فنی دیگر، یکسری اصطلاحات دارد که یاد گرفتن آنها کمک می کند تا کار خود را بهتر انجام دهید. در ادامه برخی از این اصطلاحات فنی را برا شما شرح می دهیم:




Add joint


در اولین نقشه ای که برای لوله کشی و همین طور جوشکاری طراحی می شود، بایستی مکان و همین طور تعداد سرجوش ها مشخص شود. هر زمان که به تغییراتی در این نقشه نیاز باشد، مثلا ممکن است در برخی از موارد لازم شود که تعدادی سر جوش به لوله ها افزوده شود. به منظور نمایش این سر جوش های اضافه شده، از نشان «-» استفاده می شود. توجه داشته باشید که در اصطلاحات فنی پایپینگ ها به این سرجوش های اضافه شده ، به اصطلاح Add joint می گویند. این مورد از لحاظ هزینه با سرجوش های اولیه هیچ فرقی ندارند.

 


عضویت در خبرنامه

لطفا منتظر بمانید ...