inside-banner

آشنایی با شیرآلات پروانه ای

آشنایی با شیرآلات پروانه ای

 

شیرآلات پروانه ای  (Butterfly Valve)

شیر پروانه ای یا همان باتر فلای ولو، یکی از مدل های شیرآلات صنعتی است که برای قطع یا وصل کردن جریان سیالات کاربرد دارد. در بعضی از مواقع از شیرآلات پروانه ای برای تنظیم کردن جریانات نیز استفاده می شود. در ادامه شما را با این نوع شیرآلات بیشتر آشنا خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

 

آشنایی با شیرآلات پروانه ای چشم انداز صنعت

 


بهتر است بدانید که اگر قرار است از این نوع شیر برای تنظیم جریان استفاده کنید، بایستی شرایطی مثل حرارت، فشار، سرعت سیالات را در نظر داشته باشید. زیرا در صورت عدم توجه به این موارد ممکن است خوردگی دیسک و کاهش عمر شیرآلات به وجود آید.

دستگیره این مدل از شیرآلات ربع گرد است که با 90 درجه چرخش به طور کامل باز یا بسته می شود.


از دیگر انواع شیرآلات صنعتی مثل شیرهای کشویی و شیرهای گازی نیز می توان برای قطع یا وصل کردن جریانات استفاده کرد. 

 


قیمت شیرآلات پروانه ای



شیرآلات پروانه ای دارای سایز ها و اندازه های گوناگونی می باشد و با توجه به میزان خرید، می تواند قیمت گوناگونی داشته باشد. مجموعه چشم انداز صنعت همه ی تلاش خود را روی ارائه محصولات با کیفیت و همین طور با قیمت بسیار مناسب می گذارد.


برای اطلاع از قیمت شیرآلات پروانه ای و همین طور سفارش محصول می توانید با چشم انداز صنعت تماس بگیرید.


انواع شیر پروانه ای


شیرآلات پروانه ای دارای مدل ای مختلفی هستند. از جمله این شیرآلات عبارتند از:

شیر پروانه ای فلنج دار
شیر پروانه ای ویفری
شیر پروانه ای لاگ


بهتر است بدانید که شیرآلات پروانه ای در نوع اتصال با یکدیگر متفاوت اند. شیرهای پروانه ای ویفری در مقایسه با دو مدل دیگر کاربرد بیشتری دارد و توسط فلنج در خطوط لوله کشی نصب می شود. 


شیر پروانه ای ویفری (Wafer butterfly valve)


معنی کلمه ی ویفر، قرار گیری در میان دو چیز می باشد. شیرآلات ویفری به دلیل آن که میان دو فلنج به صورت محکم بسته می شوند با این اسم شناخته می شوند. از ویژگی های مدل ویفری شیرآلات پروانه ای می توان به این مورد اشاره کرد که برای نصب نیازی نیست مستقیم و جداگانه به فلنج ها پیچ کرد. برای این کار از پیچ های بلند استفاده می شود تا از گوشواره های شیر های پروانه ای و سوراخ های فلنج عبور کند و این دو را به یکدیگر وصل کند. 


شیرآلات پروانه ای مدل ویفری در مقایسه با دو مدل دیگر وزن سبک تری دارند و همین طور قیمت آنها نیز در مقایسه با لاگ و فلنجی، مقرون به صرفه تر است. از شیرآلات ویفری تنها در وسط خطوط لوله کشی استفاده می شود و نمی توان از آنها در انتهای خطوط لوله کشی استفاده کرد.

 

شیرآلات صنعتی پروانه ای چشم انداز صنعت


مزایا شیرآلات پروانه ای


از مهمترین ویژگی های شیرهای پروانه ای می توان موارد زیر را نام برد:

وزن سبک
تعمیرات راحت
افت فشار پایین
نیاز به فضای کم برای نصب 
آب بندی بسیار مناسب در شرایط بسته
امکان استفاده به شکل دو جهته

به کارگیری شیرآلات پروانه ای در سیستم هایی که سیالات به کار رفته در آنها دارای جامدات معلق می باشد، مناسب است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب آشنایی با عملگر شیرآلات صنعتی را بخوانید.

 

اجزای مختلف شیر پروانه ای


اجزای تشکیل دهنده ی شیرهای پروانه ای شامل بدنه، دیسک، نشیمنگاه یا سیت و محرک می باشد.


بدنه: اصلی ترین عضو شیرآلات پروانه ای بدنه می باشد که دیگر اجزای تشکیل دهنده ی شیر مانند دیسک، عملگر و شفت روی آن سوار می شوند.


دیسک: مجرا بند شیرآلات پروانه ای که باعث می شود مسیر جریان باز یا بسته شود، دیسک نام دارد. این مجرا بند به شکل صفحه گردی می باشد که 90 درجه حول محور شفت می چرخد.


نشیمنگاه یا سیت: سیت (seat) در واقع لایه می باشد که بین بدنه و دیسک قرار گرفته و دیسک بر روی آن چفت می شود و باعث به وجود آمدن آب بندی می شود.


محرک: محرک در بیشتر شیرآلات پروانه ای به شکل دستی می باشد. محرک به طریقی به باز و بسته شدن شیر به وسیله ی اپراتور اشاره دارد. 


عضویت در خبرنامه

لطفا منتظر بمانید ...